Què ens hi trobarem?
El concert homenatja tres figures cabdals de la literatura del nostre país: Tomàs Garcés, Josep Carner i Mercè Rodoreda, amb cançons escrites per contemporanis seus i també per contemporanis nostres, obres d'esperit mediterrani plenes de lirisme, elegància i contenció.
L'obra destacada
“I me'n vaig. Poso la lleva / i em tanco dintre la meva / illa dels lliris vermells.” El primer cicle de cançons en català per a veu i piano d'Hèctor Parra, Illa dels lliris vermells, el primer quadern del qual s'estrenarà a la Schubertíada, posa música a cinc poemes de Mercè Rodoreda triats del recull Agonia de llum.
Què ens hi trobarem?
La soprano Conxita Badia (1897 - 1975) fou una de les principals intèrprets de cançó de la seva època, tant a Catalunya com, durant l'exili, a l'Argentina. Molt vinculada a compositors com Toldrà o Granados, aquest concert l'homenatja amb un programa que recull la seva trajectòria.
L'obra destacada
El cicle La rosa als llavis, amb poemes de Joan Salvat-Papasseit, és considerat l'obra mestra de Toldrà en el gènere de la cançó. Compost el 1936 i dedicat a Conxita Badia, no es va estrenar fins al 1947, un cop la soprano va haver retornat de l'exili.
Què ens hi trobarem?
Katja Maderer va ser un dels alumnes becats del projecte Lied the Future 2023; l'excel·lent impressió que va deixar i l'aposta continuada de la Schubertíada pel talent més jove han portat la soprano, de vint-i-tres anys, a oferir el concert inaugural enguany.
L'obra destacada
Les Cançons gitanes d'Antonín Dvořák (entre elles la cèlebre Cançons que la mare m'ensenyà) recullen l'esperit sensible i la cultura antiga del poble gitano, amb una música que evoca la seva tradició musical a Bohèmia, ben coneguda pel compositor.
Què ens hi trobarem?
Una Schubertíada dins la Schubertíada. Així podríem descriure aquest concert, que rememora el que podien ser les primeres schubertíades, amb obres per a piano sol, quartet de cordes i cantades, fetes entre amics i per celebrar la música de Schubert.
L'obra destacada
El compositor José María Sánchez Verdú ens proposa una nova lectura d'alguns dels lieder més coneguts de Schubert, arranjats per a soprano i quartet, a partir d'un encàrrec del Festival de Granada i de la Schubertíada.
Què ens hi trobarem?
Els programes de Matthias Goerne es caracteritzen per l'atenció als poemes; en aquesta ocasió, la vetllada reunirà tres poetes contemporanis, Heinrich Heine, August von Platen i Georg Friedrich Daumer (lligats per relacions no sempre amistoses), musicats per dos compositors tan propers com Robert Schumann i Johannes Brahms.
L'obra destacada
Lieder und Gesänge és un títol senzill per a una col·lecció de cançons apassionades com n'hi ha poques. Els cinc poemes de Platen i els quatre de Daumen ens parlen de pèrdues, retrets, dolor i desamors, i la música de Brahms ens sacseja gairebé amb violència, fins que arriba el bellíssim final, Wie bist du, meine Königin, que ens retorna la pau.
Què ens hi trobarem?
El pianista i professor Wolfram Rieger, amic de la Schubertíada des de la primera edició i un referent imprescindible de l'Acadèmia, comparteix enguany la tutoria amb la soprano Christiane Iven, ara retirada dels escenaris i intensament dedicada a la docència; la seva activitat se centra a la Hochschule für Musik und Theater de Munic. Rieger i Iven són els tutors dels duos formats per Èlia Farreras i Lucas Huber Sierra i per Inés López i Jesús López Blanco, que en aquest concert presentaran la feina feta durant tot el curs i, molt especialment, durant la setmana prèvia.
Els músics són becats del programa "Lied the Future" patrocinat per la Fundació Banc Sabadell.
Què ens hi trobarem?
Una primera part centrada en el lied més romàntic, amb obres mestres com les Cançons de Mignon de Robert Schumann, donarà pas a una mirada al món eslau a la segona, amb una selecció de les Cançons gitanes d'Antonín Dvořák i un bloc dedicat a Piotr Ílitx Txaikovski que ens descobrirà algunes de les seves joies amagades.
L'obra destacada
Der Macht der Musik és un lied atípic, que pren forma pràcticament de cantata. El poema, que al·ludeix al poder evocador i guaridor de la música, suggereix a Franz Liszt una melodia que es mou entre la contemplació i la passió, una autèntica celebració de la música.
Què ens hi trobarem?
Un any més, i en van quatre, la refinada i elegant soprano Julia Kleiter aprofundeix en el repertori i ens proposa un programa que combina obres ben conegudes amb d'altres poc habituals; la primera part estarà dedicada a Brahms i Schubert, mentre que la segona se centra en la cançó del segle XX.
L'obra destacada
L'amistat entre Benjamin Britten i el poeta W. H. Auden va ser l'origen de diverses obres musicals, la primera de les quals va ser el cicle On this island, una obra variada amb música inspirada tant en el Barroc com en la música de ball dels anys 30, contemporània del cicle.
Què ens hi trobarem?
El concert reuneix dos debuts a la Schubertíada: el del veterà pianista Hartmut Höll, acompanyant durant dècades de Dietrich Fischer-Dieskau i Renée Fleming, i el del baríton germano-americà Gabriel Rollinson. El programa recull els origens del jove cantant, que ha triat per a la seva presentació a Vilabertran obres de Franz Schubert i del compositor nord-americà William Grant Still.
El compositor destacat
Conegut com el degà dels compositors afroamericans, William Grant Still (1895-1978) va desenvolupar una extensa carrera com a director i compositor, trencant moltes de les barreres que la societat li imposava pel color de la seva pell. El seu catàleg abasta més de dues-centes obres, entre elles cinc simfonies, vint òperes i un bon nombre de cançons, una selecció de les quals escoltarem en aquest concert.
Què ens hi trobarem?
Després d'haver interpretat a Vilabertran els cicles Lieder eines fahrenden Gesellen, Rücker-Lieder i Kindertotenlieder, Andrè Schuen i Daniel Heide continuen el seu recorregut per l'obra liederística de Gustav Mahler interpretant una selecció de l'àmplia col·lecció Des Knaben Wunderhorn. En aquesta ocasió, els artistes reuneixen el compositor bohemi amb un dels seus professors al conservatori de Viena, Johannes Brahms.
L'obra destacada
El recull de poesia popular Des Knaben Wunderhorn va ser el punt de partida de la música de Mahler (les cançons, però també les simfonies) durant un període de més de quinze anys. Històries de guerra, d'amor, de fantasmes i, alhora, l'espiritualitat més profunda, seran les protagonistes de la selecció que escoltarem.
Què ens hi trobarem?
Johannes Martin Kränzle va entusiasmar el públic que va assistir al seu debut a la Schubertíada fent valdre els seus dots d'intèrpret de personatges. Enguany torna per posar-se a la pell del que probablement és el personatge més complex del repertori, el caminant de Winterreise, el segon dels tres grans cicles de Franz Schubert, compost a partir de poemes de Wilhelm Müller.
Què ens hi trobarem?
Després del seu debut a Vilabertran el 2021 interpretant les Variacions Goldberg, Kit Armstrong torna a la Schubertíada amb un programa íntegrament dedicat a Franz Liszt que comença amb una obra poc habitual als escenaris, el Tercer any de pelegrinatge.
L'obra destacada
Les vint-i-sis peces compostes al llarg de quaranta anys que formen els Anys de pelegrinatge constitueixen, probablement, l'obra més transcendent de Franz Liszt. El Tercer any, que recull els seus últims anys compositius, commou pel seu caràcter auster i contemplatiu.
Què ens hi trobarem?
La jove mezzosoprano escocesa Beth Taylor, lloada per la crítica per la seva veu fascinant, la seva expressivitat i la seva personalitat, debuta a la Schubertíada amb un elaborat programa en el qual el mar té una presència molt especial.
L'obra destacada
Les Sea Pictures d'Edward Elgar, molt estimades pel públic ja des de l'estrena, estan formades per cinc marines de caràcter molt diferent. Hi trobem mars que bressolen, furiosos, profunds o acollidors a port, amb música que es mou entre la grandiositat i l'intimisme més recollit; la seva bellesa fa que sigui una de les obres preferides del repertori de les mezzosopranos.
Què ens hi trobarem?
El violí era un instrument amb el qual Franz Schubert estava molt familiaritzat; el tocava (i molt bé, segons diuen les cròniques) des de petit. Aquest concert aplega les sis obres que va escriure per a violí i piano: les quatre sonates, compostes entorn dels vint anys, i la Fantasia i el Rondó, de caràcter més virtuós, escrites deu anys després.
Què ens hi trobarem?
La carrera com a cantant del baríton Johann Martin Kränzle és ben coneguda, però no és tan conegut el seu vessant com a pedagog, que exerceix des de fa més de trenta anys amb cursos i masterclasses a les principals universitats alemanyes i, molt especialment, al Brasil, on duu a terme un projecte molt personal. Kränzle és el tutor dels duos formats per Florian Störtz i Aleksandra Myslek i per Eva Zalenga i Teodora Oprisor, que en aquest concert presentaran la feina feta durant tot el curs i, molt especialment, durant la setmana prèvia.
Els músics son becats del programa "Lied the Future" patrocinat per la Fundació Banc Sabadell.
Què ens hi trobarem?
La soprano sueca Malin Byström ha preparat per al seu debut a la Schubertíada un programa que recorre la mélodie des dels primers autors del gènere fins a les primeres dècades del segle XX, època a la qual continuarem a la segona part, ara amb compositors alemanys i el suec Ture Rangström.
El compositor destacat
Les cançons de Ture Rängström (1884 - 1947) destaquen pel seu caràcter tardoromàntic i les seves melodies àmplies i envolupants. Poc interpretat fora de Suècia, aquest concert ens ofereix la possibilitat de descobrir-lo.
Què ens hi trobarem?
Les schubertíades que van viure Schubert i els seus amics, autèntiques celebracions de la música, inspiren aquest concert, que recrea l'atmosfera que s'hi vivia. Al programa hi trobem lieder per a veu i piano, lieder per a cor i també, com es feia llavors, música de compositors contemporanis i admirats per Schubert.
Què ens hi trobarem?
Després de la interpretació fa dos anys de les sis sonates i partites per a violí de Johann Sebastian Bach a càrrec de sis violinistes, aquest estiu les protagonistes seran les sis Suites per a violoncel del compositor. Set violoncel·listes s'aplegaran per interpretar les obres de Bach i la Suite no. 1 de Britten, que s'inspira i homenatja les obres més importants per a aquest instrument del repertori.
Què ens hi trobarem?
Ens acomiadarem de Vilabertran amb el Quartet Casals, com és tradició. Enguany ens endinsarem en el Wiener Klassik, l'Escola de Viena, amb quartets de Wolfgang Amadeus Mozart i Ludwig van Beethoven, que és tant com dir elegància, encant, virtuosisme i profunditat.
Què ens hi trobarem?
Us imagineu Schubert de nen? O Mozart? O Mendelssohn? Sabem que eren nens prodigi, però, també eren entremaliats? En aquest concert pensat per a gaudir en família, escoltarem la música d'aquests i altres petits compositors i els coneixerem una mica millor gràcies a Òscar Dalmau, que ens explicarà algunes de les seves aventures.
Concert familiar. Recomanat a partir dels 8 anys.